Asigurarea de raspundere civila auto este obligatorie prin lege, asa cum prevede articolul 122 din Codul rutier. Pentru toti automobilistii, asigurarea auto trebuie sa includa neaparat polita RCA, pentru a fi acoperiti in cazul unui accident din culpa, precum si eventualele garantii auxiliare optionale. Asadar, sa vedem cum functioneaza asigurarea RCA si ce acopera aceasta.
Asigurarea de raspundere civila si contractul de baza
Polita RCA de la PrestigeAsig.ro il protejeaza pe sofer in caz de accident. Acesta este obligatoriu prin lege si este cerut de orice conducator auto pentru a putea circula pe drum si pentru vehiculele parcate pe un drum public. Contractul de baza de raspundere civila auto consta intr-un model standard care a devenit universal pentru fiecare companie de asigurari.
Cu acest dispozitiv tehnic, fiecare polita de asigurare auto este dictata de aceleasi conditii si clauze pentru toti. Acest lucru face ca prima de asigurare sa fie mult mai usor de calculat pe baza anuala. Contractul de baza a fost definit de Ministerul Dezvoltarii Economice la 11 martie 2020 si a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2021.
Prin incheierea acestui contract, asiguratul se protejeaza financiar impotriva unor posibile riscuri care pot aparea in timpul conducerii auto, care sunt astfel atribuite pe propria raspundere, si care cauzeaza daune materiale si/sau vatamari corporale unor terte persoane. Societatile de asigurare se angajeaza, contra platii primei de catre asigurat, sa despagubeasca daunele cauzate tertilor prin circulatia vehiculului.
Contractul RCA de baza nu face ca tarifele sa fie aceleasi pentru fiecare asigurat, ci stabileste prima in functie de raspundere. Fiecare companie de asigurari trebuie sa defineasca prima de baza si eventualele conditii care trebuie incluse.
Libertatea de a oferi garantii suplimentare sau servicii diferite, dupa cum se doreste, ramane intacta, cu includerea unui nou model electronic care trebuie respectat in mod obligatoriu. Iata celelalte noutati principale:
- polita cu o durata maxima de 12 luni
- nicio reinnoire tacita;
- fara fransiza;
- clauza de conducere gratuita;
- mai putine sanse de recurs pentru compania de asigurari;
- gestionarea autonoma a asigurarilor online;
- limita superioara stabilita prin lege.
Cum functioneaza raspunderea civila auto
Dupa cum s-a mentionat mai sus, raspunderea civila auto este declansata in cazul in care un sofer are un accident cu masina sa. Compania va analiza cazul accidentului: daca sunteti responsabil pentru accident, dar nu l-ati putut evita, compania va plati pentru daunele cauzate bunurilor sau persoanelor.
Daca, pe de alta parte, se stabileste ca accidentul a fost provocat in mod voluntar, atunci compania nu va plati despagubiri. De asemenea, pot exista si alte cazuri (indicate in polita ca excluderi) in care asiguratorul, desi trebuie sa despagubeasca tertul prejudiciat, poate solicita rambursarea sumei platite. In mod normal, excluderile sunt prevazute pentru situatiile in care circulatia nu are loc in conformitate cu anumite dispozitii legale. De exemplu, acest lucru se intampla atunci cand:
- circulati cu un autoturism care este retinut pe cale administrativa;
- transportati pasageri in exces in masina;
- conduceti in stare de ebrietate evidenta;
- conducerea cu un permis de conducere expirat.
In mod firesc, persoana care a provocat accidentul din culpa isi pierde clasa de merit. Acest lucru inseamna ca, odata ce asigurarea expira, reinnoirea acesteia va costa mai mult, tocmai din cauza accidentului provocat.
Cand sar airbagurile intr-un accident?
Un airbag este un sistem de retinere a ocupantilor unui vehicul care utilizeaza un sac conceput sa se umfle extrem de rapid, apoi sa se dezumfle rapid in timpul unei coliziuni . Este format din perna airbag, o punga flexibila din material textil, un modul de umflare si un senzor de impact. Scopul airbag-ului este de a oferi ocupantului vehiculului o amortizare moale si retinere in timpul unei coliziuni. Poate reduce ranile dintre ocupantul care se zbate si interiorul vehiculului.
Airbag-ul asigura o suprafata de absorbtie a energiei intre ocupantii vehiculului si un volan, panoul de instrumente, stalpul caroseriei , captuseala si parbrizul . Vehiculele moderne pot contine pana la 10 module airbag in diferite configuratii, inclusiv: sofer, pasager, perdea laterala, montate pe scaun, montate pe usa, montate pe stalpii B si C la impact lateral, suport pentru genunchi, centura de siguranta gonflabila si pieton. module airbag.
In timpul unui accident, senzorii de impact ai vehiculului ofera informatii esentiale unitatii de control electronic al airbag-ului (ECU), inclusiv tipul coliziunii, unghiul si severitatea impactului. Folosind aceste informatii, algoritmul de impact al airbag-ului ECU determina daca evenimentul de accident indeplineste criteriile de declansare si declanseaza diferite circuite de declansare pentru a declansa unul sau mai multe module airbag in interiorul vehiculului.
Functionand ca un sistem de retinere suplimentar pentru sistemele de centura de siguranta ale vehiculului, declansarile modulelor airbag sunt declansate printr-un proces pirotehnic care este conceput pentru a fi utilizat o singura data. Modulele de airbag laterale mai noi constau din cilindri de aer comprimat care se declanseaza in cazul unui impact lateral cu vehiculul.