Dacă vrei să găseşti candidatul ideal pentru un post scos la concurs vei avea nevoie de recrutare personal. Recrutarea este procesul prin care o companie găseşte şi atrage viitorii angajaţi potriviţi pentru posturile vacante scoase la concurs.
Ce presupune recrutarea de personal?
Postarea anunţurilor de angajare străini, analizarea CV-urilor de la candidaţi, realizarea interviurilor şi evaluarea candidaţilor, verificarea backgroundului candidaţilor şi orice elemente esenţiale pentru recrutarea eficientă a candidaţilor. Atingi astfel mai uşor obiectivele de angajare şi ajungi la candidaţii ideali mult mai uşor dacă treci prin procesul de recrutare personal.
Până să discutăm despre tendinţe şi provocări în piaţa muncii din perspectiva recrutării personalului ar fi util să definim contextul general în care ne aflăm. Avem economie instabilă peste tot în lume din cauza pandemiei de COVID-19, urmărilor ei, şi a războiului din Ucraina, şomajul este mare cam peste tot. Demisiile continuă, angajaţii renunţă la joburi din ce în ce mai uşor şi caută alte alternative mai bine plătite sau se îndreaptă spre antreprenoriat.
Se schimbă şi generaţiile pe care le vedem pe piaţa muncii, milenialii sunt deja în număr mare pe piaţa muncii, generaţia Z de abia intra şi ea pe piaţa muncii şi cerinţele sunt mult mai mari şi mai diferite.
Toate aceste schimbări de paradigmă duc la schimbări dramatice şi la nivelul recrutării de personal, recrutorii trebuie să îşi schimbe tacticile de angajare străini şi să se adapteze din mers noii pieţe a muncii globale. Abordarea tradiţională a recrutării de personal nu te va mai ajuta cu siguranţă, aşa că ai nevoie de o modificare totală de optică.
Tendinţele de pe piaţa muncii din perspectiva recrutării de personal
Care ar fi cele mai importante tendinţe în privinţa recrutării personalului?
Recrutorii încep să gândească precum oamenii din marketing
Se folosesc tehnici de marketing mereu pentru a atrage cei mai buni candidaţi pentru locurile de muncă disponibile deja. Ai site-uri dedicate carierei, social media, poveşti, mărturii ale angajaţilor, reclame pentru locurile de muncă, branding pentru angajator, SEO şi automatizări pentru experienţe personalizate. Acum încerci să „vinzi” compania în ochii angajaţilor şi să le spui de ce meriţi tu atenţia lor.
Recrutarea virtuală
Din pandemie ştim deja că mai toate interviurile se pot face şi via instrumente moderne de comunicare la distanţă, comunicare video în special. Recrutarea este mai rapidă, ai acces la candidaţi din toate colţurile ţării şi ale lumii, eviţi costuri de deplasare şi ajungi mai uşor la oameni foarte buni care poate nu puteau veni la interviuri din diverse motive.
Munca remote, hibridă
Companiile de consultanță recrutare personal se concentrează şi pe munca remote şi pe posturile ce permit munca remote, hibridă. Devine deja un atu de nebătut dacă o companie îşi promovează posturile care permit şi o muncă flexibilă şi mai mult timp pentru angajat. Dacă ne uităm la toate locurile de muncă promovate, cel puţin 30% din ele se referă şi la posturi remote sau la cele cu munca hibridă.
Automatizarea
CRM-ul, Candidate Relationship Management şi tracking pentru angajaţi, sunt complet automatizate acum, interviurile digitale ca parte integrantă a recrutării sunt duse la alt nivel. Se îmbunătăţeşte experienţa candidaţilor, procesul de recrutare este mai rapid şi mai scurt, ai acces mai uşor la date şi la tot ce înseamnă etapizare a recrutării.
Interviurile iniţiale şi screeningul pentru candidaţi se vor automatiza şi mai mult – tehnologia ce permite filmarea candidaţilor răspunzând la nişte întrebări ale angajatorilor va revoluţiona definitiv recrutarea şi tot ce însemna ea.
Alte tendinţe şi provocările de pe piaţa muncii din perspectiva recrutorilor
Inteligenţa Artificială va avea un rol extrem de important în procesul de recrutare personal. Cu ajutorul său se evaluează CV-uri, se găsesc candidaţi, se programează interviuri, descrierile locurilor de muncă vor fi mult mai bune. Plus că există chatboţii, se generează mai multe lead-uri, creşte numărul de candidaţi pentru un job, candidaţii afla mai uşor mai multe despre organizaţie încă dinainte de a aplica pentru un loc de muncă.
Alte tendinţe: analiza predictivă pentru a angaja mai uşor oamenii potriviţi, realizarea de predicţii legate de candidaţi şi de potrivirea lor pe posturi va fi mai simplă, angajări temporare, recrutarea via social media, descrieri de joburi creative, ca să atragi cât mai mulţi candidaţi, recrutare internă, branding pentru angajatori.
Care sunt provocările de pe piaţa muncii şi cele pentru recrutare personal?
- Lipsa angajaţilor care să ocupe posturile vacante – Este o piaţă a muncii mult prea competitivă, candidaţii sunt cei care dictează până la urmă ce se întâmplă în „curtea” angajatorilor. Dar nu îi găseşti, mulţi pleacă în alte ţări sau refuză să muncească pe salarii foarte proaste, asta în condiţiile în care cerinţele angajaţilor sunt uriaşe, munca multă, bani puţini, satisfacţie zero.
- Atragerea candidaţilor perfecţi pentru joburile scoase la concurs – Chiar dacă ai candidaţi pentru un post este foarte greu să îi găseşti şi pe cei perfecţi pentru ei, calificarea angajaţilor nu mai este atât de bună, mulţi sunt necalificaţi sau au experienţa prea puţină.
- Targetarea candidaţilor pasivi – Sunt mulţi candidaţi calificaţi, apţi de muncă, dar care nu caută un loc de muncă. Piaţa acestor candidaţi pasivi este foarte competitivă, găseşti greu şi aşa un candidat pentru că ai foarte mulţi care la un moment dat ar munci, dar nu se ştie când.
Branding de companii, angajaţi calificaţi şi găsire rapidă de angajaţi, principalele probleme
- Găsirea de angajaţi calificaţi pentru postul scos la concurs
Da, găseşti candidaţi, şi încă foarte mulţi, dar nu ai candidaţii cu experienţă pentru postul pe care vrei să îl ocupi ca HR.
- Reducerea timpului de găsire a angajatului (aproape) ideal pentru un post vacant
Angajatorii au nevoie acum de oameni, nu peste o lună, un an, cam cât ține găsirea unui candidat foarte bun pentru postul scos la concurs.
- Construirea unui brand puternic pentru angajator
E foarte dificil să construieşti un brand de angajator care să atragă un candidat şi să îl facă să aibă încredere în tot ce înseamnă companie, în cultura companiei.