
Lubrifierea corectă este esențială pentru performanța și durabilitatea motorului oricărei motociclete. Fie că este vorba despre un motor în doi timpi (2T) sau patru timpi (4T), alegerea corectă a uleiului influențează direct uzura componentelor, funcționarea la rece și protecția termică. În acest articol, analizăm caracteristicile tehnice ale uleiurilor moto și explicăm diferențele și utilizările pentru:
- Ulei 2T
- Ulei 4T
- Amestec ulei 2T
- Ulei 10W-40
- Ulei 5W-30
Ulei 2T – Pentru motoare în doi timpi
Uleiul 2T este un ulei special formulat să se amestece cu combustibilul și să fie ars împreună cu acesta în camera de ardere în care nu există un sistem de ungere separat. Acesta este amestecat cu benzina și ars în camera de ardere împreună cu amestecul aer-combustibil. Nu are un circuit de lubrifiere separat.
Ca proprietăți tehnice se menționează:
- Formulă semi-sintetică sau sintetică, cu aditivi antiuzură și anticarbon.
- Produce puțin fum (low-smoke) dacă este de calitate.
- Are rol dublu: lubrifiere + protecție anticorozivă.
Acesta se folosește în cadrul mai multor categorii de vehicule printre care:
– Scutere 2T
– Motociclete ușoare
– Ciclomotoare
– Motoutilaje (motocoase, drujbe)
Dacă ai o motocicletă 2T, caută un ulei moto 2T sintetic cu specificații JASO FC sau FD, care oferă o ardere curată și protecție sporită.
Ce este uleiul 4T și ce rol are?
Uleiul 4T este destinat motoarelor în patru timpi, care au un sistem de lubrifiere închis, similar cu cel al automobilelor. Uleiul nu se arde, ci este recirculat prin motor pentru a lubrifia și răci componentele interne.
Uleiul destinat motoarelor în 4 timpi se remarcă prin proprietățile de mai jos:
- Rămâne în motor și trebuie schimbat periodic
- Conține aditivi antiuzură, antispumare și antioxidanți
- Disponibil în variante mineral, semi-sintetic și full sintetic
Acesta se utilizează pentru următoarele categorii de vehicule, cum ar fi:
- Motociclete de stradă, sport și touring
- Scutere mari (4T)
- Enduro și motocross cu motor 4T
Folosește întotdeauna un ulei moto 4T cu specificație JASO MA sau MA2 pentru compatibilitate cu ambreiajul umed.
Ulei 10W40 -echilibru între protecție și versatilitate
MOTUL 10w40 este un ulei multigrad care definește comportamentul său la temperaturi scăzute și ridicate:
- 10W (Winter) = indică o fluiditate bună la porniri la rece
- 40 = arată un grad de vâscozitate stabilă la temperaturi ridicate de funcționare
Ulei 5W-30 -pentru performanță la temperaturi scăzute
- 5W este comportament excelent la rece, ideal pentru porniri rapide
- 30 = indică un grad de vâscozitate mai redusă la cald, ceea ce înseamnă economie de combustibil și eficiență
Acest tip de ulei: oferă lubrifiere rapidă la pornire, este recomandat pentru motoare moderne, mai ales cele cu toleranțe strânse și poate reduce frecarea internă și uzura. Nu este recomandat pentru motociclete sport sau utilizare intensă în condiții de temperaturi ridicate. Verifică manualul tehnic pentru compatibilitate.
Pentru performanță și siguranță, respectă specificațiile JASO și SAE și efectuează schimburile de ulei la intervale regulate. Dacă ai dubii, cere sfatul unui mecanic specializat în motociclete.